VoIP uitgegroeid tot zakelijke standaard

Intro tekst

De Nederlandse markt voor vaste zakelijke telefonie is de afgelopen jaren flink veranderd. Vaste telefonie neemt nog steeds toe binnen organisaties. VoIP, ofwel bellen via internet, lijkt hierbij de zakelijke standaard te zijn geworden.

Inhoud

Dat blijkt uit analyse door Computer Profile van ruim 6000 interviews met personen uit bedrijven met meer dan 50 medewerkers. Toch blijft ook PBX nog altijd populair. 

VoIP is the new black
Uit het onderzoek komt naar voren dat VoIP ondertussen een standaardoplossing is in het Nederlandse bedrijfsleven. Dat is op zich niet zo heel verrassend; ontwikkelingen op het gebied van internet en applicaties hebben ervoor gezorgd dat we veel goedkoper en flexibeler kunnen bellen. Wat wel opvallend is, is dat de helft van de ondervraagde bedrijven nog altijd over een eigen communicatieserver beschikt. Met name industriële omgevingen, de overheid en de zorgsector maken vaak gebruik van een eigen oplossing. Een reden hiervoor zou veiligheid kunnen zijn. Door alle communicatie via het eigen netwerk te laten verlopen behoudt men hier zelf controle over. Het kan een extra buffer zijn om ongeoorloofde toegang tot gespreksinformatie te minimaliseren. 

VoIP maakt organisaties bereikbaarder 
VoIP biedt eigenlijk alleen maar voordelen voor organisaties. Dure investeringen in inflexibele telefooncentrales behoren tot het verleden. Doordat telefonie via internet verloopt zijn de belkosten beduidend lager. Inkomende gesprekken op het vaste nummer kunnen worden doorgeschakeld naar de mobiele telefonie. Hierdoor wordt de bereikbaarheid van de gebruiker aanzienlijk verbeterd. Bovendien kan VoIP eenvoudig worden gekoppeld met crm-systemen. Gebruikers zien zo wie belt en hebben meteen de laatste klantgegevens bij de hand. Gesprekken verlopen zo een stuk efficiënter, en de dienstverlening naar de klant kan zo worden verbeterd. 

Telefonie als dienst steeds populairder 
Een derde van de ondervraagde bedrijven geeft aan telefonie als dienst af te nemen. Denk aan een hosted voice-oplossing, of een andere vorm van een uitbestede telefonieoplossing. Het uitbesteden van telefonie is al langere tijd populair; organisaties hebben zo zelf niet meer te maken met tijdrovend en complex beheer van de telefonieoplossing. Onderhoud, inclusief beveiliging, wordt volledig verzorgd door de serviceprovider. Hierdoor zijn organisaties verzekerd van een oplossing die altijd werkt. Het toevoegen of verwijderen van extra aansluitingen is bovendien erg eenvoudig; organisaties betalen hierdoor alleen maar voor het daadwerkelijke verbruik. Doordat alle werkzaamheden bij de IT-afdeling worden weggenomen, kan deze zich richten op andere, wellicht meer strategische zaken.