Intro tekst

Meer en meer organisaties kiezen voor een eigen app-store om applicaties beschikbaar te maken voor medewerkers. Een eigen app-store biedt dan ook het nodige zakelijke voordeel. 
 

Inhoud

Privé zijn medewerkers al langere tijd gewend aan het gebruik van apps op mobiele devices. Deze applicaties voorzien gebruikers van handige functionaliteiten die we overal en altijd kunnen aanroepen. Mede daardoor worden apps ook zakelijk steeds meer gebruikt. Meer en meer organisaties kiezen voor een eigen app-store om applicaties beschikbaar te maken voor medewerkers. Een eigen app-store biedt dan ook het nodige zakelijke voordeel. 

Organisaties behouden de controle 
Met een zakelijke app-store behouden IT-afdelingen het overzicht. Zo hebben zij altijd inzicht in het aantal app-gebruikers, hoeveel en welke apps er in de store staan en welke softwareversies er worden gebruikt. Ook kan de IT-afdeling snel zien of gebruikers compliant zijn door app-instellingen per gebruiker te controleren. Door gebruik te maken van een gesloten omgeving kunnen veiligheid, productiviteit, continuïteit en compliancy worden gewaarborgd. 

Centralisatie zorgt voor kostenbesparing 
Een app-store centraliseert zaken zoals beheer en onderhoud. Het grote voordeel voor IT-beheerders is dat zij hierdoor niet ieder device apart hoeven te beheren. Medewerkers kunnen zich eenvoudig aansluiten op de app store en zelfstandig apps downloaden zonder tussenkomst van de IT-afdeling. Technische issues kunnen daarnaast via een beheerportaal worden opgelost. IT-beheerders besparen zo veel tijd en kosten doordat zij zich kunnen richten op andere zaken. 

Snel en integraal beheer en onderhoud 
De zakelijke app-store sluit alle mobiele gebruikers op een centraal platform aan. Dit maakt het eenvoudig om updates integraal uit rollen. Denk bijvoorbeeld aan security-instellingen of softwareversies. Deze updates kunnen automatisch worden uitgerold wanneer gebruikers zich binnen het wifi-netwerk van de organisatie bevinden. Zij zijn er hiermee van verzekerd dat medewerkers altijd beschikken over de nieuwste instellingen en functionaliteiten. Dit zorgt voor meer veiligheid en hogere productiviteit van de medewerker. 

Lager risico op cybercrime 
Zakelijke app-stores verminderen het risico op zaken zoals malware en hacks. Dit komt doordat de organisatie beslist welke applicaties er kunnen worden gebruikt. Zo kunnen zij ervoor kiezen om downloads uit andere bronnen te blokkeren. Hierdoor wordt de kans op cybercrime een stuk kleiner. In plaats daarvan kan de organisatie een selectie apps beschikbaar stellen die gecontroleerd en goedgekeurd zijn. Denk aan veelgebruikte app-oplossingen zoals Office 365 en Skype for Business en apps die specifiek voor de organisatie zijn ontwikkeld. 

Uittesten van nieuwe apps 
Organisaties die nieuwe apps willen uitrollen, kunnen deze eerst uittesten in de zakelijke app-store. Hier kunnen ze worden gecontroleerd op veiligheid, compliancy en natuurlijk functionaliteit. De kans op technische incidenten wordt hiermee aanzienlijk verkleind. Medewerkers kunnen op hun beurt nieuwe applicaties beoordelen op functionaliteit en gebruiksgemak. Dit biedt hun ruimte om mogelijke verbeterpunten aan te kaarten. Hierdoor ontstaat er ruimte voor innovatie, wat kan leiden tot oplossingen die de organisatie als geheel productiever maken.