Intro tekst

Beheer en onderhoud van bedrijfs-IT wordt steeds vaker uitbesteed. Het door gespecialiseerde partijen laten beheren van IT levert veel gemak en zekerheid op.

Inhoud

Niet alleen grote bedrijven kunnen hier gebruik van maken. Steeds meer dienstverleners bieden deze mogelijkheid nu ook aan het mkb. Een greep uit de voordelen van uitbesteed IT. 

Altijd functioneel 
IT wordt steeds veelzijdiger, maar ook steeds complexer. Het is daarom niet altijd even makkelijk om de functionaliteit te bewaken. Door IT uit te besteden ben je verzekerd van een hoge mate van functionaliteit. Leveranciers van de dienst houden permanent toezicht op de werking van de bedrijfs-IT. Eventuele problemen kunnen zeer snel worden opgepakt en afgehandeld. Organisaties zijn hiermee verzekerd van de juiste expertise om maximaal rendement uit hun IT te halen. 

Altijd sterk beveiligd 
Dataveiligheid is een van de grootste zorgen voor organisaties. Zeker met het oog op de komst van de nieuwe datawetgeving GDPR is sterke beveiliging essentieel. Gedegen beveiliging kan echter lastig zijn. Het uitbesteden van IT biedt dan uitkomst; leveranciers hebben te maken met zeer strenge wettelijke beveiligingseisen. Hun focus op dataveiligheid is daarom erg groot. Organisaties profiteren dan ook vaak van een professionelere beveiliging dan zij zelf kunnen inregelen. 

Kostenbesparing 
Door IT elders onder te brengen komt de noodzaak voor eigen investeringen vaak te vervallen. Een goed voorbeeld is het uitbesteden van security. Door dit als dienst af te nemen hoeven organisaties zelf geen dure investeringen te doen op het gebied van het aanstellen van specialisten. Ook kunnen hele werkplekken afgenomen worden. Organisaties hoeven zo zelf niet te investeren in dure hardware. 

Een vast bedrag per maand 
Het uitbesteden van IT biedt het nodige administratief gemak. Organisaties betalen doorgaans een vast bedrag per maand voor de gehele dienst. Zij profiteren hierbij van volledige ontzorging van de lifecycle. Zo behouden zij het overzicht over de kosten. Daarnaast zorgen deze abonnementsvormen voor meer flexibiliteit; organisaties kunnen hierdoor sneller reageren op ontwikkelingen binnen de organisatie en de oplossing schalen naar behoefte. 

Focus op kernactiviteiten 
Organisaties kunnen zich volledig richten op hun kernactiviteiten wanneer IT-beheer wegvalt. De IT-afdeling kan bijvoorbeeld een meer strategische rol aannemen. Zij hoeven immers niet meer bezig te zijn met technisch onderhoud. Hierdoor kunnen zij de organisatie adviseren over hoe IT het behalen van zakelijke doelstellingen ondersteunt. Ook kunnen zij een leidende rol aannemen in het wegwijs maken van de organisatie in nieuwe wetgeving.