Intro tekst

Nederland is de vierde meest ontwikkelde digitale economie binnen de EU.

Inhoud

Nederland is de vierde meest ontwikkelde digitale economie binnen de EU. Dat blijkt uit de Digital Economy and Society Index van de Europese Commissie. Ons land is zelfs koploper op het gebied van connectiviteit: met name op het gebied van vaste breedbandverbindingen scoort Nederland extreem goed. Maar ook op andere onderdelen van de digitale economie worden er bovengemiddelde resultaten behaald. 

Nederland koploper met breedbandtoegang 
Van alle landen binnen de EU is de toegang tot vast breedband in Nederland het grootst. Vrijwel alle Nederlandse huishoudens hebben hier toegang toe, en de meeste breedbandgebruikers kiezen voor snelle verbindingen. Ook op het gebied van mobiele breedbandverbindingen doet ons land het goed. 85 procent van alle mobiele gebruikers heeft hier toegang toe, wat mede mogelijk gemaakt wordt door een zeer goede 4G-dekking van maar liefst 91 procent. Sowieso doet Nederland het erg goed met betrekking tot internetgebruik. 92 procent van alle Nederlanders gebruikt regelmatig het internet. Op het gebied van internetbankieren staat Nederland op de tweede plaats in de EU. 

Zakelijke digitalisering vergevorderd 
Op het gebied van digitalisering van het bedrijfsleven staat Nederland op de zesde plaats binnen de EU. De groei op dit gebied verloopt wat traag. Dit komt echter doordat veel bedrijven al gebruikmaken van digitale technologieën, zoals de cloud. De omzet uit online verkoop groeide daarbij van 8,3 tot 9,2 procent, terwijl ook het zakelijk gebruik van social media steeg. De cijfers laten dan ook zien dat Nederland steeds meer voordeel weet te behalen uit digitale technologie. 

Digitale transformatie versterkt concurrentiepositie 
Uit onderzoek van Dell EMC blijkt dat digitale transformatie bij veel IT-managers prioriteit is. Zij zijn ervan overtuigd dat de inzet van digitale technologie hen helpt beter te kunnen concurreren. De cijfers van bedrijven die de digitale overstap al hebben ondernomen bevestigen dit. Veel van deze organisaties behaalden een meer dan dubbele omzet ten opzichte van traditionelere organisaties. Ook zijn zij tot acht keer beter in staat om relaties te bouwen en te onderhouden. Daarnaast helpt IT hen op het gebied van productinnovatie en zien zij IT als een methode om de winst te vergroten, in plaats van als kostenpost.