Intro tekst

Dataveiligheid staat bij veel bedrijven hoog op de bedrijfsagenda. Die diensterlening wordt Security-as-a-Service genoemd. De voordelen zijn legio.

Inhoud

We worden steeds afhankelijker van data. Ook het aantal dreigingen zoals malware en hacks groeit door. Sterke beveiliging wordt echter steeds moeilijker. Daarom kiezen veel organisaties ervoor om dit uit te besteden bij providers.

Security-as-a-Service waarborgt dataveiligheid
Bij Service-as-a-Service neemt een provider alle werkzaamheden rondom beveiliging over van de organisatie. De hele lifecycle wordt hierbij meegenomen; organisaties hebben zelf geen omkijken meer naar zaken als levering, configuratie, installatie, beheer, onderhoud en reparatie. Providers rollen onder andere periodieke updates uit die de oplossing veilig en functioneel houden. Organisaties profiteren hiermee van doorlopende beveiliging die vaak veel sterker is dan zij zelf zouden kunnen inregelen. Ze hoeven dus geen eigen dure specialisten aan te trekken, maar betalen slechts een vast bedrag per maand. Hiermee weten ze zeker dat hun data en systemen zijn beveiligd op basis van zeer hoge standaarden. Zo kunnen deze organisaties zich blijven richten op hun kernactiviteiten.

As-a-Service-diensten steeds populairder
De populariteit van as-a-Service-diensten is eenvoudig te verklaren. Bedrijfs-IT bestaat tegenwoordig vaak niet meer uit losse onderdelen. Steeds vaker zijn verschillende componenten met elkaar verbonden in een soort netwerk. Dat leidt ertoe dat IT steeds complexer wordt, ook op het gebied van beheer en onderhoud. Het aantal as-a-Service-diensten is daardoor de afgelopen jaren enorm gegroeid. Zo kunnen organisaties kiezen om software op abonnementsbasis af te nemen. Dit noemen we ook wel Software-as-a-Service. Ook het afnemen van complete werkplekken (Werkplek-as-a-Service) raakt steeds meer in trek. Het is zelfs mogelijk om hele netwerken af te nemen via Infrastructure-as-a-Service-diensten.

Interne beveiliging blijft belangrijk
Organisaties zouden nooit volledig afhankelijk moeten zijn van securityproviders. Een groot deel van alle datalekken wordt nog altijd veroorzaakt door eigen medewerkers. Daarom is het belangrijk dat er ook binnen de organisatie voldoende aandacht blijft voor beveiliging. Sterke beveiliging heeft immers beperkt nut als medewerkers onveilig te werk gaan. Door hen te trainen op het herkennen van veiligheidsrisico’s kan veel malaise worden voorkomen. Denk aan veelvoorkomende zaken als het downloaden van mogelijk onveilige apps, phishing-mails en het gebruik van eigen devices voor zakelijke doeleinden.