Intro tekst

Het is zover: na 25 jaar neemt de markt afscheid van ISDN. Sinds 1 september wordt de techniek niet langer ondersteund door KPN. Maar waar moet je nu precies rekening mee houden? En hoe zorg je ervoor dat je gewoon bereikbaar blijft voor je klanten?

Inhoud

Een overzicht van de belangrijkste aandachtspunten. 

Waarom wordt ISDN niet langer ondersteund? 
ISDN is een techniek die stamt uit de tijd dat het internet net vaste voet aan de grond kreeg. Met de introductie van de techniek medio jaren negentig was het eindelijk mogelijk gelijktijdig te internetten en te bellen. Ook bood de techniek een veel betere gesprekskwaliteit en een betere doorvoersnelheid dan tot dan toe mogelijk was; een uitkomst voor zakelijk Nederland. In de jaren daarop maakte het internet echter enorme ontwikkelingen door; het aantal online diensten en mogelijkheden groeide in een snel tempo. Daardoor ontstond de behoefte aan snellere en flexibelere technieken die aansloten bij de nieuwe mogelijkheden, zoals breedbandinternet. ISDN raakt daardoor steeds meer op de achtergrond. 

Wat betekent dit voor mijn organisatie?
KPN kondigde in april 2017 aan te stoppen met ISDN, zodat klanten ruimschoots de tijd hadden over te stappen. De provider meldt dat de meeste klanten inmiddels ook al zijn geswitcht naar toekomstbestendige alternatieven. Klanten die dat niet hebben gedaan lopen vanaf nu wel een verhoogd risico op onbereikbaarheid. KPN zelf meldt dat alle actieve ISDN-lijnen in het eerste kwartaal van 2020 worden opgeheven, waarna de techniek helemaal niet meer beschikbaar is. Maak je nog gebruik van ISDN, dan zit je nu echt in de blessuretijd. 

Wat is het juiste alternatief voor ISDN? 
Het alternatief voor ISDN is hosted telefonie, dat op alle aspecten voordeliger is dan ISDN. Met hosted telefonie verhuist je telefooncentrale naar de cloud. Het mooie daarvan is dat je de telefooncentrale zelf kunt aanpassen; je bepaalt zelf welke functionaliteiten je gebruikt. Ook kun je het aantal aansluitingen heel eenvoudig op- en afschalen. Hosted telefonie werkt bovendien via een app, waardoor je het ook op je mobiele devices kunt gebruiken. Zo vergroot je eenvoudig je bereikbaarheid. Ook heb je geen omkijken meer naar beheer en onderhoud. Dat wordt achter de schermen allemaal voor je geregeld.