Intro tekst

Het Internet of Things (IoT) is een van de meest besproken technologieën van het moment. Welke zakelijke voordelen biedt het verbinden van ‘dingen’ met het internet? 

Inhoud

Met het IoT wordt een wereld bedoeld waarin allerlei machines en apparaten verbinding met internet en met elkaar hebben en zo onderling informatie kunnen uitwisselen.

Praktische toepassingen 
Een aansprekend voorbeeld van het Internet of Things is de mogelijkheid de status van je pakket bij een koeriersdienst realtime te volgen. Een ander concreet voorbeeld is het bijhouden van de voorraad door producten met sensoren uit te rusten. Het zijn praktische voorbeelden van manieren waarop het IoT ons leven makkelijker maakt. In meer algemene zin worden de belangrijkste voordelen van het IoT hieronder beschreven. 

Betere analyse en communicatie 
Dankzij het IoT kunnen mensen en apparaten gemakkelijk informatie uitwisselen. Zo komt de informatie op het juiste moment bij de juiste mensen terecht. Voorbeelden zijn al te vinden in de gezondheidszorg, waarbij artsen en verplegers direct informatie over een patiënt kunnen krijgen via sensoren. Signalen worden automatisch doorgegeven, waardoor hulpverlening een stuk efficiënter kan worden ingezet. 

Betere controle en automatisering van processen
Het is ook mogelijk apparaten via een internetverbinding en sensoren met elkaar te laten communiceren. Zo ontstaat dankzij het IoT een vorm van tweewegcommunicatie. Gegevens over de status van auto’s kunnen op die manier bijvoorbeeld naar de autofabrikant worden verzonden, waarna deze een software-update naar de auto stuurt. Op deze wijze kunnen servicebeurten worden ingepland op momenten wanneer deze ook echt nodig zijn. 

Kostenbesparing
Bedrijven zijn altijd in voor oplossingen om kosten te besparen. Dankzij het IoT is dit goed mogelijk. Zijn er veel machines actief, kunnen deze bijvoorbeeld worden uitgerust met sensoren. Zo is direct te zien welke machines aan vervanging of reparatie toe zijn. Deze processen verlopen hierdoor veel efficiënter, waardoor de balans tussen gebruik en onderhoud wordt geoptimaliseerd. 

Deze voordelen zorgen ervoor dat resources aanzienlijk doeltreffender worden gebruikt. Doordat processen worden gestroomlijnd kan de organisatie haar dienstverlening beter inrichten. Dit kan leiden tot een betere concurrentiepositie.