Intro tekst

Onderzoekers verwachten dat ook in de komende jaren de markt zal blijven groeien. VoIP biedt dan ook talloze voordelen voor de zakelijke gebruiker. 

Inhoud

VoIP, ofwel bellen via internet, neemt nog altijd in populariteit toe. Het aantal VoIP-lijnen is in het eerste kwartaal van 2017 wederom licht toegenomen. Dat concludeert Telecompaper in haar Dutch Fixed Telephony-onderzoek. Onderzoekers verwachten dat ook in de komende jaren de markt zal blijven groeien. VoIP biedt dan ook talloze voordelen voor de zakelijke gebruiker. 

VoIP via glasvezel het meest in trek 
In de eerste drie maanden van het jaar steeg het aantal VoIP-lijnen met 0,1 procent naar 5,63 miljoen. De groei zat hem met name in VoIP via glasvezel. Ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder steeg het aantal aansluitingen met 9,5 procent. Het aantal glasvezelaansluitingen groeit nog steeds, waardoor VoIP automatisch steeds vaker via deze verbindingen loopt. Glasvezel biedt meer dan genoeg snelheid en stabiliteit om internetbellen vlekkeloos te laten verlopen. De capaciteit van glasvezel maakt het daarnaast mogelijk om tegelijk andere internettoepassingen te gebruiken. 

VoIP biedt gebruikers keuzevrijheid 
De komst van VoIP zorgde voor grote veranderingen in de telecommarkt. VoIP loopt volledig via het internet, waardoor gebruikers voor hun telefonie niet langer afhankelijk waren van telecomproviders. Het aantal aanbieders groeide dan ook snel, waardoor de keuze voor de gebruiker flink toenam. Een ander voordeel van VoIP is de mogelijkheid om deze techniek te integreren met Unified Communications-toepassingen (UC). Hiermee beschikken gebruikers over een online alles-in-een-totaaloplossing voor al hun zakelijke communicatie. 

VoIP vergroot zakelijke bereikbaarheid 
De groei op het gebied van VoIP is op zich niet zo verrassend. De techniek biedt immers het nodige zakelijk voordeel. Ontwikkelingen op het gebied van breedbandinternet, waaronder 4G, hebben ervoor gezorgd dat gebruikers profiteren van stabiele en snelle verbindingen. Dit heeft als bijkomend voordeel dat de belkosten een stuk lager zijn ten opzichte van de vaste telefoonlijn. Bovendien zijn VoIP-oplossingen schaalbaar, waardoor de oplossing eenvoudig kan worden aangepast aan de behoefte van de organisatie. De integratie met UC-oplossingen maakt het mogelijk om klantgegevens te openen en te bewerken tijdens het gesprek. Dat leidt onder aan de streep tot een hogere productiviteit en meer efficiëntie.