Intro tekst

De tijd dat de kantooromgeving bestond uit rijen identieke werkplekken ligt steeds verder achter ons. Steeds vaker worden werkplekken op maat ingevuld. Dat is natuurlijk niet zonder reden.

Inhoud

Het afstemmen van de werkplek op de functie en persoonlijke voorkeur levert veel voordeel op. Een vijftal voorbeelden. 

Hogere productiviteit 
Het afstemmen van de werkplek op de persoonlijke voorkeur van de collega verhoogt de productiviteit. Stel, een collega gebruikt privé een Android-smartphone en een Windows-laptop. Dan is het verstandig hem ook zakelijk met deze devices te laten werken. Zo kan hij direct aan de slag en werkt hij op een manier die hij zelf het prettigst vindt. Dat is natuurlijk goed voor de productiviteit. 

Efficiënter werken 
Niet iedereen heeft behoefte aan dezelfde devices. De receptioniste kan bijvoorbeeld heel andere behoeften hebben dan de accountmanager Buitendienst. Het is dan ook verstandig de werkplek aan te laten sluiten bij de eisen en wensen per functie. Op die manier worden collega’s in staat gesteld hun taken optimaal in te vullen. Dat leidt tot efficiëntie en een hogere productiviteit. 

Minder securityrisico’s
Alle collega’s voorzien van dezelfde devices kan leiden tot securityrisico’s. Het kan namelijk gebeuren dat collega’s hun privédevices op de werkvloer gebruiken, omdat zij die fijner vinden werken. Privédevices voldoen in de regel niet aan de securitywensen van de organisatie. Dat verhoogt het risico op incidenten, zoals hacks en malwarebesmettingen. Devices op maat helpen deze risico’s te verlagen. De dataveiligheid, GDPR-compliancy en continuïteit blijven daardoor gewaarborgd. 

Hogere medewerkerstevredenheid 
Werkplekken op maat tonen aan dat taken en wensen van collega’s serieus worden genomen. Collega’s zullen zich gesterkt voelen door de organisatie en kunnen hun taken optimaal invullen. Dat is een teken van goed werkgeverschap. Dit vertaalt zich in een hogere medewerkerstevredenheid. 

Betere dienstverlening 
Alle bovenstaande voordelen zorgen ervoor dat collega’s efficiënter en productiever werken. Daardoor kan er sneller worden ingespeeld op marktontwikkelingen en klantvragen. Dat zorgt voor een betere dienstverlening en een sterke concurrentiepositie.