Intro tekst

Veel zakelijk voordeel met oplossingen die volledig in de cloud draaien. 

Inhoud

Steeds meer bedrijven kiezen ervoor hun software via een abonnementsvorm af te nemen. Denk hierbij aan oplossingen zoals Office 365 en de crm-oplossingen van Salesforce, die volledig in de cloud draaien. Dit wordt ook wel ‘Software as-a-Service’ (SaaS) genoemd. Deze vorm van gebruik biedt organisaties veel zakelijk voordeel. SaaS maakt het gebruik van oplossingen bijvoorbeeld een stuk flexibeler. Vijf redenen om te kiezen voor Software-as-a-Service. 

SaaS bespaart kosten
Een belangrijk kenmerk van SaaS is dat er geen aanschaf van kostbare softwarepakketten benodigd is. In plaats van fysieke pakketten wordt de dienst volledig online afgenomen, bijvoorbeeld op maandelijkse basis. Gebruikers betalen dus alleen voor het daadwerkelijke gebruik van de dienst. Onderhoud, zoals upgrades en beveiliging, is bij de maandelijkse kosten inbegrepen. De organisatie hoeft hier dus zelf niet naar om te kijken. 

SaaS maakt mobieler
SaaS-diensten zijn beschikbaar in de vorm van apps. Apps kunnen worden gebruikt vanaf ieder device met een internetverbinding, zoals pc’s, laptops en tablets. De gebruiker is hierdoor niet langer afhankelijk van, bijvoorbeeld, een vaste werkplek. Hij kan hierdoor altijd en overal gebruikmaken van de functionaliteiten. Dit kan leiden tot een hogere productiviteit. 

SaaS is schaalbaar
SaaS-diensten zijn eenvoudig op en af te schalen, in lijn met de ontwikkelingen binnen de organisatie. Licenties kunnen per gebruiker worden afgenomen en weer worden ingetrokken. Zo betalen organisaties nooit te veel. Daarnaast hebben zij voortdurend inzicht in de totale kosten en het aantal afnemers binnen de organisatie. 

SaaS maakt opslag veiliger 
SaaS-diensten slaan bestanden op in een sterk beveiligde cloud in plaats van op de harde schijf. Hierdoor zijn deze een stuk beter beveiligd tegen ongeoorloofde inzage en hacks. Daarnaast is het zeer eenvoudig om back-ups te maken van bestanden in de cloud. Het risico op verlies wordt hierdoor eveneens een stuk kleiner. 

SaaS maakt beheer eenvoudiger
Beheer en onderhoud wordt door de SaaS-provider zelf uitgevoerd op periodieke basis. Deze zorgt ervoor dat de dienst altijd voorzien is van de nieuwste softwareversie en laatste veiligheidsupdates. Organisaties hebben dus niet langer zelf meer te maken met tijdrovende onderhoudstaken. Zij kunnen zich hierdoor richten op de kerntaken en zijn verzekerd van continuïteit.