Intro tekst

In Nederland wordt steeds minder gebruikgemaakt van vaste telefonie. Als gevolg daarvan nemen het aantal aansluitingen en de omzet al jaren af.

Inhoud

Dat is een van de conclusies uit het Dutch Fixed Telephony Market-rapport van Telecompaper. In het rapport komen verder een aantal opvallende zaken naar voren. 

Vaste telefonie verliest terrein 
Al sinds 2013 daalt de omzet en het aantal aansluitingen. Gebruikers geven steeds vaker de voorkeur aan mobiele telefonie. In 2016 waren er nog zo’n 6,27 miljoen vaste telefonieaansluitingen, een daling van 0,5 procent ten opzichte van het jaar daarvoor. Vaste telefonie lijkt dus echt steeds meer op z’n retour te zijn. 

VoIP meest kostenefficiënte oplossing 
In december 2016 kwam het aantal digitale telefonieaansluitingen uit op 5,6 miljoen, een stijging van 1,8 procent. Deze groei kon de dalende omzet uit vaste telefonie echter niet compenseren. Dit komt doordat de prijzen van vaste telefonie relatief hoog zijn ten opzichte van het zeer goedkope VoIP. De verwachting is dan ook dat de omzetdaling de komende jaren zal doorzetten. 

Glasvezel aanjager van groei digitale telefonie 
De groei op het gebied van digitale telefonie komt volledig op het conto van glasvezel-VoIP. Deze populaire verbinding liet in 2016 een groei zien van 15,2 procent. Het aantal aansluitingen groeide hierdoor naar 913.000. VoIP via de kabel en DSL daalde licht in het afgelopen jaar. Toch blijft kabel-VoIP nog altijd de meest voorkomende aansluitingsvorm. In 2016 waren er zo’n 2,66 miljoen aansluitingen via deze techniek actief. 

Digitale telefonie biedt zakelijk voordeel 
De populariteit van digitale telefonie is niet zo verrassend. Doordat deze vorm van telefonie volledig via het internet verloopt zijn de kosten een stuk lager. Daarbij zijn de mogelijkheden een stuk groter, doordat vaste en mobiele telefonie worden gecombineerd. Gebruikers zijn hierdoor bijvoorbeeld via hun vaste nummer bereikbaar op hun smartphone. Organisaties worden hierdoor een stuk bereikbaarder en flexibeler in hun communicatie.