KPN voert zakelijke telecommarkt aan

Intro tekst

KPN blijft in 2018 de zakelijke telecommarkt aanvoeren. Dat blijkt uit een recent kwartaalrapport van de marktspecialisten van Telecompaper. Ondanks dat de markt minder omzet genereert blijft KPN met afstand de grootste zakelijke speler in dit segment. Zakelijk breedbandinternet zorgt daarbij opnieuw voor mooie zwarte cijfers. 

Inhoud

Markt laat daling zien
Voor het rapport keken de onderzoekers van Telecompaper naar de zakelijke segmenten mobiel/vast bellen, mobiel/vast breedband en data. In het tweede kwartaal van 2018 genereerde deze segmenten een totaalomzet van 579 miljoen euro. Dat is 8,4 procent minder ten opzichte van hetzelfde kwartaal een jaar eerder. De daling is een gevolg van een lagere omzet uit mobiele telefonie, vaste telefonie, mobiel breedband en datanetwerken. Opnieuw is het KPN die de markt domineert met een aandeel van 49,3 procent. De tweede positie wordt ingenomen door VodafoneZiggo met een 27,1 procent marktaandeel. 

Zakelijk breedband blijft groeien 
Van alle segmenten wist alleen de breedbandmarkt een groei te laten zien. Ten opzichte van dezelfde periode een jaar eerder steeg de omzet in dit segment met 3,8 procent. Een oorzaak van de groei wordt niet gegeven. Het mag echter worden aangenomen dat de toenemende zakelijke digitalisering een belangrijke aanjager is. Organisaties gebruiken steeds meer mobiele devices, apps en andere online toepassingen. Daardoor neemt de hoeveelheid data binnen de organisatie toe. Om die hoeveelheid data te kunnen verwerken zijn snelle verbindingen nodig. Breedbandinternet biedt hiervoor de gewenste snelheid en stabiliteit. 

KPN zakelijk populair 
Ondanks een dalende totaalomzet in de markt blijft KPN mooie cijfers noteren. Zo groeide het aantal afnemers van zakelijke multiplay-werkplekken voor het mkb met 33.000. Hierbij wordt de werkplek ingevuld met een combinatie van diensten, zoals vaste en mobiele telefonie en internet. Gebruikers profiteren hierdoor van een complete werkplek op basis van één leverancier. Daarnaast wist KPN meer omzet te halen uit Internet of Things-oplossingen. Op dit gebied noteerde de provider een omzetgroei van 8,3 procent. KPN heeft hiervoor een aantal oplossingen ontwikkeld, zoals het IoT-totaalpakket KPN Things.