Digitalisering onder Nederlandse bedrijven nog altijd groeiende

Intro tekst

Vooral in de IT- en telecombranche hebben we nog weleens de neiging te denken dat heel Nederland al gedigitaliseerd is, maar niets is minder waar.

Inhoud

Dat blijkt uit onderzoek van telecomspecialist Voiceworks in samenwerking met Telecompaper. Het gebruik van telecom- en IT-diensten door Nederlandse bedrijven verschilt flink per branche. Toch blijft de digitalisering onder Nederlandse bedrijven toenemen. 

Forse verschillen 
Slechts 62 procent van de bedrijven binnen de telecom- en IT-sector in Nederland werkt nog met vaste telefonie. Binnen de zorgsector ligt dit percentage nog op maar liefst 91. Het gemiddelde gebruik van vaste telefonie over alle branches ligt op 72 procent. Van de respondenten maakt gemiddeld 50 procent gebruik van mobiele diensten. Binnen de onderwijssector is dat niet meer dan 15 procent. Gemiddeld 97 procent gebruikt internetdiensten. 

Veel potentieel voor aanvullende diensten 
Voor oplossingen die als uitbreidingen van IT- en telecomdiensten te beschouwen zijn, is nog veel potentieel, zo blijkt uit het onderzoek. Zo maakt gemiddeld slechts 4 procent van de bedrijven gebruik van Unified Communications. 12 procent gebruikt softphones. Ook andere toepassingen, zoals software en werkplekken in de cloud, vast-mobiel-integratie en 4G, worden gemiddeld door minder dan de helft van de ondernemingen gebruikt. Dat betekent dat er nog veel mogelijkheden zijn voor digitalisering. 

Digitalisering zet door 
Ondanks de voordelen blijkt de stap naar digitalisering voor veel bedrijven nog spannend te zijn; zij zien de noodzaak nog niet direct. Daar komt bij dat mkb-bedrijven vaak geen eigen IT-afdeling hebben die de digitalisering in gang kan zetten. Het mkb loopt wat digitalisering betreft dan ook wat achter op de grootzakelijke markt. Toch wordt de inhaalslag wel langzaam gemaakt. Grote en kleine bedrijven in alle branches hebben de wens om efficiënter te werken. Door meer processen te digitaliseren, kunnen ze het papierwerk vereenvoudigen, kosten besparen en meer werk verrichten in minder tijd.