Intro tekst

Mobiel werken wordt inmiddels door het overgrote merendeel van de organisaties gestimuleerd. Dat blijkt uit het onderzoek Digitale Mobiliteit van Smart Profile, Dutch IT-channel, Dutch Connect en Uitdefileaanhetwerk.

Inhoud

Een goede zaak, want mobiel werken levert veel voordeel op voor zowel organisatie als medewerker. Ondanks de positieve geluiden is er echter nog altijd ruimte voor verbetering.

Organisaties omarmen mobiliteit
De resultaten van het onderzoek zijn afkomstig uit een online enquête, aangevuld met statistieken vanuit de markt. Daaruit blijkt dat het merendeel van de organisaties erg enthousiast is over mobiel werken. Zo geeft 95 procent van de respondenten aan dat het is toegestaan om mobiel te werken. In de praktijk wordt dit ook daadwerkelijk door 91 procent gedaan. Met name binnen overheidsinstellingen is mobiel werken erg populair. In deze sector wordt het meest gebruikgemaakt van oplossingen die mobiel werken stimuleren. Denk aan vast-mobielintegratie, mobile device management-oplossingen en virtuele desktops.

Verschillen tussen beleid en praktijk
Een opvallende conclusie uit het onderzoek is dat niet iedere organisatie een passend mobiel beleid heeft. Slechts 63 procent van de bedrijven die mobiel werken stimuleren heeft een dergelijk beleid in werking. Op dat vlak is er dus nog een wereld te winnen. Een beleid rondom mobiliteit zorgt ervoor dat bedrijven het maximale uit mobiel werken kunnen halen. Hierin worden afspraken tussen medewerker en organisatie geborgd. Denk aan bereikbaarheid, verwachtingen en werkuren. Op die manier weten beide partijen waar ze aan toe zijn. Dat draagt bij aan de kwaliteit van werk en uiteindelijke dienstverlening van de organisatie.

Mobiel werken positief voor bedrijfsresultaat
Mobiel werken groeit al jaren in populariteit. Steeds vaker vervangt het de traditionele 9-tot-5-werkdag. De reden is eenvoudig: mobiel werken is goed voor medewerker en organisatie. Medewerkers ervaren bijvoorbeeld een betere werk-privébalans, als gevolg van thuiswerken en minder reistijd. Daardoor stijgt hun werkplezier. Dat betaalt zich uit in een hogere productiviteit voor organisaties. Ook is er minder behoefte aan vaste werkplekken, waardoor er snel fors kan worden bespaard op operationele kosten. Mobiel werken maakt bedrijven dan ook flexibeler. Daardoor kunnen ze sneller inspelen op trends en ontwikkelingen in de markt. Dat kan leiden tot een gunstigere marktpositie.