Intro tekst

De trends betreffen diverse security-aspecten; zo verwacht men veel zorgelijke ontwikkelingen op het gebied van ransomware.

Inhoud

Beveiligingsspecialist McAfee heeft een aantal verwachte trends op het gebied van cybersecurity gepresenteerd. De trends betreffen diverse security-aspecten; zo verwacht men veel zorgelijke ontwikkelingen op het gebied van ransomware. Ook de grens van het toelaatbare rondom de verzameling van persoonsgegevens zal steeds verder worden opgerekt. Drie belangrijke trends voor 2018. 

1. Datagedreven wapenwedloop tussen aanvallers en verdedigers 
De voortdurende strijd tussen cybercriminelen en databeveiligers zal nog intensiever worden. McAfee verwacht daarbij dat machine learning daarbij een steeds belangrijkere rol gaat spelen. Machine learning is het analyseren en inzetten van grote hoeveelheden data om processen te kunnen verbeteren. Dat wordt nu al veel gebruikt om beveiligingstoepassingen nog beter te maken. De verwachting is dat ook cybercriminelen dit gaan gebruiken om kwetsbaarheden te misbruiken. Sterke beveiliging blijft dus ook in 2018 zeer belangrijk. 

2. De evolutie van ransomware 
Traditionele ransomwareaanvallen verdwijnen langzaam naar de achtergrond. Dat komt doordat bedrijven hun weerbaarheid hiertegen voortdurend verbeteren. Daarom zal ransomware vaker en op meer geavanceerde wijze worden ingezet. Afpersing is daarbij niet langer het beoogde doel. Cybersabotage, waarbij schade wordt toegebracht aan systemen, zal een vlucht nemen. Eerder dit jaar zagen we dat al bij de Petya- en WannaCry-aanvallen, die inmiddels door veel specialisten worden gezien als treiteraanvallen in plaats van afpersingsmethoden. 

3. Steeds verdere inbreuk op privacy 
In mei 2018 wordt de GDPR van kracht. Deze wetgeving zou de privacy van consumenten beter moeten waarborgen. Toch verwacht McAfee dat marketeers steeds brutalere methoden gaan gebruiken om persoonsgegevens te achterhalen. Dat zou met name gelden voor de markt van connected devices, ofwel het IoT. Die data zou kunnen worden ingezet om consumentengedrag beter te voorspellen, en zo dalende winstmarges tegen te gaan. Een manier om die data te achterhalen is door het ongemerkt aanpassen van gebruikersovereenkomsten, nadat gebruikers het product of de dienst hebben aangeschaft.